Vali Petridean

 

vali-petridean

 

1. Care a fost traseul pe care l-ai făcut până acum, ca artist? De unde ai pornit?

a655e64ab9a5c32d223f367169644bb7

Dacă tot desenam toată ziua, tatăl meu mi-a sugerat să-ncerc la “arte”. A urmat un traseu destul de firesc: Liceul de Arte din Brașov, Facultatea de Sculptură de la Universitatea de Arte din București. Apoi, din nevoi evidente, a trebuit să mă angajez și am eșuat puțin prin publicitate, dar măcar ceea ce făceam avea tangență cu vizualul. Am început ca ilustrator, apoi graphic designer, art director, head of art, după care group creative. Important e că printre picături am făcut și ce mi-a placut… Apoi free-lancer  :)

2. Ce îți dorești să exprimi prin lucrările tale?

Nu sunt lucrări abstracte, sensul oricărei lucrări e chiar ușor de decriptat. Rămâne, bineînțeles, la latitudinea fiecăruia.

3. Care este granița dintre kitsch și bun gust?

Bunul simț, cred. Am o mare toleranță în ceea ce privește limitele kitsch-ului. Pot trece liniștit pe lângă, sau mă pot opri chiar să mă minunez. Uite, unul dintre tablourile mele preferate este, conform standardelor esteticii, un kitsch oribil. E un asfințit din toate culorile, cu o silueta de oraș în background, iar în prim-plan tronează un nene într-o barca, lângă două lebede, cioc în cioc.



Doar că am trăit cu el deasupra capului și a depășit stadiul de kitsch. A devenit cumva parte din mine, chiar dacă nu mă definește… Am senzația de „acasă” de fiecare dată când mi-l aduc aminte.  Sunt chiar fericit că încă îl am.

4. Care sunt „muzele” tale?

Nu am o muză. În alte aspecte, soția mea e singura mea muza. :) O admir! O tot ameninț că am să-i fac un portret cu două capete. :)

De inspirat, mă inspir din trecut, indiferent că e vorba de locuri, trăiri, ori lucruri, sau din ceea ce simt sau îmi imaginez pur și simplu.

5. Cum l-ai cunoscut pe Iv cel naiv?

6724af5e6452057bf3a5482452569430

Ne-am cunoscut acum vreo 12-13 ani, când m-am angajat. În dimineața aceea se întâmplase ca el să fie primul venit. Am stat amândoi la fereastra firmei și mi-a prezentat fiecare om care intra pe poartă. Apoi ne-am împrietenit.

6. Ce îți place ție cel mai mult: să ilustrezi cărți sau reclame?

E o diferență enormă. Una e să lucrezi pe brief, alta e să ai toată libertatea. La carte, Iv nu a avut nimic de obiectat. Chiar i-a plăcut omului. Însa în publicitate e cu brief și deadline. Încerci să faci să-ți placă și ție, dar și clientului, deși uneori – de cele mai multe ori – balanța se inclină în favoarea lui. Și e și firesc să fie așa. Ești plătit, e o meserie până la urmă.



78a3b9528b15dee052c52e853a547764

7. Ce mi-ai desena daca ți-aș cere să-mi ilustrezi o bucățică din București?

 

Cred ca m-aș duce înapoi în anii ’30. Probabil aș lua o masă cu lăutari, domni și dame bine… și un plutonier.

8. Cum poate fi integrată arta în spațiul urban?

Există o multitudine de „manuale”, precum „Street Art Utopia”. Dar aș încerca ceva mult mai eficient – aș începe cu muzica.

Dacă pe străzi, nu tare, așa cât să te și intelegi, s-ar auzi Radio România Muzical, impactul ar fi mult mai mare decât unul vizual, care pentru unii nu e decat o mâzgăleală. S-ar mai potoli oamenii. Ar fi, cred, o metodă foarte, foarte potrivită de a-i pătrunde fără să se simtă agresați în vreun fel. Chiar dacă la nivel subliminal, muzica clasică sau instrumentală se imprimă, și o face într-un mod plăcut. Induce o stare sănătoasă.

9. O alternativă creativă pentru fațadele triste ale blocurilor comuniste ar fi… 

i.do

Aici este vorba despre bani. Eu îi admir pe cei care, nu ca fac un lucru spectaculos, dar le izolează și le vopsesc în culoarea în care au fost ele inițial vopsite. Nu arată deloc senzațional la nivel de arhitectură, dar măcar sunt curate.

Când am pășit pentru prima dată afară din România, am văzut multe case extrem de vechi, din scândură de zeci, poate chiar sute de ani, pe care nu le-au dărâmat, ci le-au pus flori la geam, le-au curățat gazonul din jur. Jur că te așteptai să iasă Albă ca Zăpada la geam și să-i triluie păsărelele:) Ce vreau să spun e că n-o să fie alte blocuri, să nu fim naivi. Dar măcar să nu fie murdare. Urâte, dar curate :)

Nu trebuie să fie un monument de arhitectură, să rămână exemplu pentru generații și generații. 

c1907a7eb684bcb2efe25fec8aabab61



10. Cum vezi evoluția artei românești? 

După mine, noțiunea de„evoluție” presupune o axă cu o traiectorie ascendentă, care pleacă din punctul A și ajunge în punctul B. Nu pot aplica o astfel de schemă în artă. Poate mai ușor ar fi să le numim curente sau mișcări, contramișcări, preferințe, exemple demne, idealuri etc.

Oricum am numi-o, cred că arta, astăzi, e mai degrabă un cumul din toate, într-o continuă mișcare, atât cât să nu poți surprinde o tendință clară :) Ceea ce e de bine, zic. 



11. Dar atitudinea oamenilor față de artă?

Îmi pare a fi un cerc închis. Cam aceeași vizitatori. Sper să mă înșel. Poate mă înșel. Tot sper să văd o tanti sau un nene, oameni normali, care vin de la piață și intră într-o expoziție. E greu la noi, dar ar fi la fel de greu și dacă ar intra :) Și în majoritatea cazurilor e chiar gratuit. 

1a8b8a825d441900fe701e5f9ceec332



Pentru a observa mai bine lumea lui Vali Petridean, exploreaza http://www.valipetridean.com/

Comments

Recent Posts

Social Media Icons Powered by Acurax Web Design Company
Visit Us On TwitterVisit Us On FacebookVisit Us On PinterestCheck Our Feed